Tydzień w Klasztorze Shaolin

PRZYKŁADOWA TABELA DNIA

05:30 PORANNA CEREMONIA

Jak wspomniałem wyżej, ceremonie są opcjonalne. Nie wszyscy mnisi są zobligowani do brania udziału w ceremoniach. Od mnichów wojowników również nie wymaga się bycia buddystami, ale głębiej o tym w przyszłości.

07:00 - 07:30 ŚNIADANIE

O 06:55 odbywa się zbiórka po której wszyscy razem udajemy się na stołówkę w celu spożycia śniadania.

07:30 - 08:00 OBOWIĄZKI ŚWIĄTYNNE

Czas na wykonanie obowiązków. Do obowiązków zalicza się sprzątanie, zmywanie i ogólna praca wokół świątyni.

08:30 - 11:45 PORANNY TRENING

Po półgodzinnej przerwie na przygotowanie rozpoczyna się poranna sesja treningowa. Poszczególne sesje treningowe na każdy dzień opiszę w sekcji poniżej. :)

12:00 - 14:25 PRZERWA OBIADOWA/ODPOCZYNEK

O godzinie 11:55 zbieramy się wszyscy, aby wspólnie pójść na obiad, który rozpoczyna się o 12:00. Po spożyciu mamy czas wolny na odpoczynek do godziny 14:25.

14:30 - 17:45 POPOŁUDNIOWY TRENING

Po zbiórce o godzinie 14:25 zaczynamy popołudniową sesję treningową (treningi opisane są poniżej).

18:00 - 19:00 KOLACJA/CZAS WOLNY

Chętni mogą udać się na kolację lub odpocząć przed kolejnymi zajęciami.

19:00 - 20:00 ZAJĘCIA DODATKOWE

O godzinie 19:00 odbywają się godzinne zajęcia dodatkowe, takie jak: nauka języka, medycyna chińska lub kultura. O 19:00 rozpoczyna się również wieczorna ceremonia (opcjonalna, dla chętnych).

20:00 - 21:00 WIECZORNY TRENING/MEDYTACJA

W tym czasie studenci mogą wybrać udział w wieczornym treningu (szlifowanie nowych rzeczy, których nauczyli się w ciągu tego dnia) lub udanie się do świątyni na medytację i medyczne qigong.

21:00 - 22:00 CZAS WOLNY

Czas wolny na przygotowanie się do snu, prysznic i załatwienie swoich spraw.

22:00 - CISZA NOCNA

O godzinie 22:00 gaszone są światła i każdy zobowiązany jest do zachowania ciszy nocnej.

WEEKEND

Weekend jest czasem wolnym (chyba, że dzieje się coś ważnego). Godziny posiłków zachowane są tak jak w ciągu tygodnia, a poza tym uczniowie mają wolną rękę w kwestii spędzenia swojego czasu. Należy pamiętać jednak o tym, że bramy klasztoru otwarte są między godziną 06:00 a 20:00, za spóźnienie się są nakładane kary.


PLAN TRENINGÓW:

Poniedziałek

Podstawy | Sanda | Formy

W poniedziałek rano trenujemy podstawy stylu, skupiając się głównie na pozycjach i 'przejściach’. Dodatkowo ćwicząc przy tym fragmenty form, aby lepiej zapamiętać powiązanie technik i pozycji. Skupiamy się tutaj głównie na poprawnej technice.

Popołudniowy trening, to sanda – czyli 'chiński kickboxing’ w tej części tygodnia skupiamy się bardziej na walce z cieniem i poprawnym wykonywaniu technik, łącząc je w różne kombinacje. Po treningu sandy w tej samej sesji treningowej ćwiczymy formy: uczymy się nowych, lub szlifujemy te, które już znamy.


Wtorek

Stretching | Akrobatyka | Sanda | Formy

Wtorek rano to 'power stretching’ – czyli rozciąganie. Około trzech godzin rozciągania, naciąganie i wyginania ciała – wszystko po to, aby być bardziej mobilnym i nieskrępowanym. Rozciągnięcie daje zdrowie i (według chińczyków) przedłuża życie. Po sesji rozciągania trenujemy akrobatykę. Skoki, przeskoki, itp. 🙂

Wtorkowe popołudnie wygląda dokładnie tak samo jak poniedziałkowe. Sanda, później trening form.


Środa

Twarde Qi Gong | Sparring | Formy

W środę od rana praktykujemy twarde qi gong, utwardzamy ciało i ćwiczymy umysł. Część treningu odbywa się w parach, następnie przechodzimy do 4-5 osobowych grupek, aby na końcu poprawiać swoją wytrzymałość również indywidualnie.

Popołudniowy trening to sparingi, czyli wykorzystujemy to, czego uczyliśmy się w poniedziałek i wtorek i aplikujemy to już w walce (oczywiście kontrolowanej), po czym oczywiście trenujemy formy. W środę nie uczymy się już nowych ruchów, a skupiamy się na doszlifowaniu tych, które już znamy.


Czwartek

Qinna | Meihuaquan | Taijiquan

Czwartkowy poranek to trening qinna, czyli tzw. dźwignie, łapania i tego typu rzeczy – można by powiedzieć samoobrona, ale poza typowymi technikami samoobrony uczymy się też form w parach.

Popołudnie to trening taiji i meihuaquan – trenujemy techniki oraz formy. Czasami bywa tak, że poranny trening qinna zastąpiony jest treningiem jednego z tych dwóch styli, tak aby mieć możliwość głębszego poznania każdego z nich.


Piątek

Podstawy | Power Training

Piątkowe podstawy różnią się od poniedziałkowych tym, że zazwyczaj dodanych jest do nich więcej ćwiczeń akrobatycznych czy po prostu skoków. Poza tym po dobrej rozgrzewce trenujemy wszystkie podstawy.

Power training to ćwiczenia siłowo – wytrzymałościowe. Ponad 3,5 godziny pompek, brzuszków, przysiadów, skoków, taczek, noszenia wiader z wodą, i innych tego rodzaju rzeczy. Możesz zobaczyć trochę więcej o tym w jednym z „odcinków” mojego 'videobloga’.

*edit. nie każdy – jak się okazuje – potrafi czytać ze zrozumieniem. 🙂


ZAPISZ SIĘDO NEWSLETTERA, ABY NIE PRZEGAPIĆ KOLEJNYCH ARTYKUŁÓW: